Twee (foute) opmerkingen die je vaak hoort in de fitnesswereld, zijn het idee dat het mogelijk is om vet om te zetten in spieren en omgekeerd. Zo wordt er vaak gedacht dat door maar genoeg buikspieroefeningen te doen, iedereen een sixpack krijgt (immers wordt het vet spieren) en wordt er aan gespierde mensen vaak de waarschuwing gegeven dat ze dik worden als ze stoppen met sporten. In beide opvattingen zit een kern van waarheid maar deze opvattingen zijn niet direct waar.

Het afbreken van vet gebeurt op het moment dat er een energietekort is. Als het lichaam op een dag meer verbrand dan er binnen is gekomen, verdwijnt er vet.

Spieren opbouwen is een ingewikkeld proces, waarbij eiwitten worden afgebroken tot aminozuren die weer zorgen voor grotere spieren.

Het zijn dus heel andere processen, die in principe weinig met elkaar te maken hebben. Helaas is het dus niet mogelijk om van vet spieren te maken.

Fanatieke sporters komen weliswaar vaak aan als zij stoppen met sporten, maar dit heeft niets te maken met het omzetten van spieren in vet. Vaak hanteren zij nog steeds hetzelfde voedselpatroon en hebben zij dus een enorm overschot, wat opgeslagen wordt als vet. Doordat de spieren niet meer de prikkel hebben om even groot te blijven, nemen deze af. Hierdoor lijkt het of de spieren omgezet worden in vet.

Tegelijkertijd zowel vet verliezen als spiermassa opbouwen, is eigenlijk alleen mogelijk voor mensen met veel overgewicht en net beginnende sporters. Zij zijn in staat om beide processen naast elkaar te laten bestaan. Hoe dit precies werkt, wordt verder niet toegelicht omdat dit heel ingewikkeld wordt. Voor getrainde sporters is het min of meer onmogelijk om beide processen naast elkaar te laten bestaan. Voor spieropbouw is namelijk simpel gezegd een calorie overschot nodig en voor vetverlies is een calorie tekort nodig. Een kleine stijging van het vetpercentage moet je dus op de koop toenemen als je graag veel meer spiermassa wilt. Een kleine afname van de spiermassa wanneer je afvalt, geldt hetzelfde voor. Wel is het zo dat als je blijft trainen, deze afname gering is. Wanneer je puur door diëten afvalt, is het meestal 50 procent vet, 50 procent spier wat je verliest aan kilo´s.

Het is voor zowel vrouwen als mannen belangrijk om de spiermassa te vergroten, omdat de caloriebehoefte dan omhoog gaat. Het is dus zeker niet erg wanneer je een gevorderde sporter bent, om tijdelijk een lichte stijging van je vetpercentage te merken.

Voor de ´gewone sporter´ is het van belang om in de gaten te houden wat de samenstelling van je lichaam is. Een kilo zwaarder hoeft niet per se slecht te zijn en een kilo lichter niet per se goed.