Veel mensen die net komen sporten denken dat het goed is om zo vaak en zo lang mogelijk te gaan trainen, vaak geïnspireerd door programma’s als “biggest loser” en “I used to be fat” waarin de deelnemers soms wel 8 uur per dag, elke dag, aan het trainen zijn.

Als je traint, beschadig je het lichaam. Vervolgens gaat het lichaam herstellen en wordt het sterker/ fitter omdat het wil voorkomen dat het volgende keer trainen weer zo zwaar is (supercompensatie). Wanneer je het lichaam echter niet genoeg tijd geeft om te herstellen, zal het zichzelf steeds weer afbreken en daardoor zal er alleen maar achteruitgang plaatsvinden in plaats van vooruitgang. Dit heet ‘overtraining’. Aan de andere kant kan er ook te weinig tijd tussen de verschillende trainingen zitten, hierdoor wordt het lichaam niet genoeg gestimuleerd en zal er ook geen vooruitgang of zelfs achteruitgang bereikt worden. Iedereen die weleens na de vakantie weer is gaan sporten, zal dit wel herkennen.

Elk lichaam is anders, maar over het algemeen zijn er wel enkele richtlijnen te formuleren afhankelijk van de soort training die je doet en de getraindheid van je lichaam.

Wanneer we kijken naar schema’s die voor beginners gehanteerd worden, geldt voor zowel de duursport als de krachtsport dat de belasting vaak nog niet heel groot is. Om de dag trainen is voor hen optimaal.

Voor meer gevorderde sporters is het een stuk lastiger om hier een eenduidig antwoord op te geven. Voor cardio training kan 12 uur herstel bijvoorbeeld al goed genoeg zijn mits je goed getraind bent. Als je echter tegen je maximaal vermogen hebt aangelopen, kan dit ook 72 uur zijn. Voor krachttraining kan 48 uur genoeg zijn maar kan er ook een week nodig zijn om optimaal te herstellen.

Hoeveel rust je precies nodig hebt is heel moeilijk te bepalen, ook omdat bijvoorbeeld voeding en slaap hier een belangrijke factor in zijn. Het is in elk geval belangrijk om goed naar je lichaam te luisteren en proberen in beeld te krijgen (door uit te proberen) hoeveel rusttijd optimaal is voor jouw lichaam. Wanneer je op het einde van de dag, nadat je getraind hebt nog veel spierpijn hebt, is het in ieder geval niet verstandig om de dag erna weer hetzelfde te trainen. Elke dag trainen kan prima, maar zorg dan dat er voldoende afwisseling in het soort trainen en de spiergroepen zit.

Een eenduidig antwoord is dus niet te geven. Belangrijk is in ieder geval om goed naar je lichaam te luisteren en te beseffen dat ‘less’ soms beter is. Te weinig trainen zal u echter ook niet gaan helpen om de gewenste resultaten te bereiken.