Veel mensen denken dat cardiotraining de meeste effectieve manier is om af te vallen. Op korte termijn is dit ook zeer effectief: Als je een uur op de crosstrainer gaat staan, verbrandt een persoon van rond de 65 kg al snel 500 kcal per uur. Met krachttraining is dit ongeveer de helft. Wil je dus nog snel een paar kilo kwijtraken, kan je het beste heel veel cardio gaan doen. Bedenk wel dat om een kilo vet af te vallen, je 7000 (!) Kcal moet verbranden.

Op lange termijn zit er een groot voordeel aan krachttraining: je metabolisme (hoeveel je verbrand in rust) gaat er namelijk van omhoog.  Veel vrouwen zijn bang om te gespierd te worden als ze krachttraining doen; dit is echter niet waarschijnlijk omdat vrouwen slechts een fractie van de testosteronproductie (het hormoon dat zorgt voor spiergroei) van mannen hebben. Een paar kilo extra spiermassa gaat bij vrouwen vaak samen met afvallen (mits er niet meer wordt gegeten dan eerst) en vallen over het algemeen niet op. Bovendien neemt een kilo spier veel minder ruimte in dan een kilo vet. Bij het vergroten van de spiermassa, kan het dus zo zijn dat de weegschaal weliswaar hetzelfde getal aangeeft, maar dat de lichaamsomvang wel degelijk is afgenomen. Een ander voordeel aan krachttraining is dat je goed strak in je vel blijft zitten als je afvalt.

Ons advies is dan ook om een combinatie te doen van beiden: verbrand direct met cardio en zorg er door krachttraining voor dat u in rust en tijdens het trainen (ook dan heeft u immers meer spieren) deze verbranding omhoog helpt voor een nog sneller resultaat. Weliswaar stijgt uw metabolisme ook door cardiotraining maar dit is veel minder dan met krachttraining het geval is. Trainingen waar cardio en krachttraining gecombineerd worden, zijn bijvoorbeeld Bootcamp en Bodypumping. Belangrijk is wel om te bedenken dat voeding uiteindelijk voor het grootste deel bepaald of u afvalt of niet, sporten is slechts een hulpmiddel. namelijk altijd. Sommige Bodybuilders eten 10000 kcal per dag, zonder aan te komen. Dit omdat hun spieren constant energie vragen. Ook op kleinere schaal maakt dit verschil. Veel vrouwen zijn bang om te gespierd te worden als ze krachttraining doen; dit is echter niet waarschijnlijk omdat vrouwen slechts een fractie van de testosteronproductie (het hormoon dat zorgt voor spiergroei) van mannen hebben. Een paar kilo extra spiermassa gaat bij vrouwen vaak samen met afvallen (mits er niet meer wordt gegeten dan eerst) en vallen over het algemeen niet op.  Een ander voordeel aan krachttraining is dat je goed strak in je vel blijft zitten als je afvalt.