Afvallen is een moeilijk proces. Je moet gewoonten, die al diep in jouw systeem zitten, vervangen door nieuwe gewoonten. In dit gedragsveranderingsproces is het niet gek dat je wel eens een terugval ervaart. Het is de kunst om hiervan te leren en het vervolgens weer op te pakken. In de rubriek van deze week geven wij jullie 8 tips die je kunnen helpen in dit proces…

  1. Zorg voor een goede voorbereiding

Het is belangrijk om van tevoren een plan op te stellen hoe jij dit aan gaat pakken. Wat ga je wel/niet doen? Zet dit op papier en maak concrete afspraken met jezelf. Bespreek dit ook met mensen uit je omgeving. Zij zijn een belangrijke factor die je kunnen stimuleren om je aan de afspraken te houden.

Zorg er tevens voor dat je kennis hebt van mogelijke valkuilen die je tegenkomt. Bijvoorbeeld de lekkernijen die op tafel staan wanneer jij op een verjaardag bent. Hoe ga je er voor zorgen dat je in staat bent om deze verleidingen te weerstaan? Zet dit concreet op papier!!

  1. Gooi niet in één keer je hele leefstijl om

Je hebt het al een keer eerder geprobeerd en dat is niet goed gegaan. Dit keer besluit je om op een streng dieet te gaan en vier keer in de week te gaan sporten. Het is zeker een goed voornemen, maar vaak lastig vol te houden als je dit niet gewend bent. Kies er dus voor om stapsgewijs aanpassingen te doen in je leefstijl. Kleine veranderingen zijn vaak makkelijker vol te houden!

  1. Schrap geen voedingsgroepen

Koolhydraten worden vaak als boosdoener gezien wanneer men moeilijk afvalt. Velen kiezen ervoor om alleen nog maar koolhydraatarm voedsel te eten. Op de korte termijn kan het zeer efficiënt zijn om af te vallen. Een structureel tekort aan koolhydraten zorgt er alleen wel voor dat je energielevel op de lange termijn steeds lager wordt. Hierdoor loop je het gevaar dat je steeds minder energie hebt om te gaan bewegen/sporten. Je lichaam heeft koolhydraten nodig, net als dat het eiwitten en vetten nodig heeft. Het is de kunst om juist van alles iets minder te gaan eten wanneer je wilt afvallen. Het kan helpen om je voeding bij te houden in een applicatie. Op deze manier krijg je inzicht in wat je eet en wat er in zit.

  1. Bewust zijn van wat je eet

Zorg ervoor dat je altijd bewust bent van wat je naar binnen werkt. Plan je maaltijden voor de dag in en neem ook de tijd om je maaltijden te nuttigen. Ga dus niet even snel tussen al het werk door eten en doe vooral ook geen andere dingen wanneer je aan het eten bent. Wanneer je de tijd neemt om te gaan eten registreert jouw lichaam beter wanneer het verzadigd is.

Om bewust te blijven van wat je eet kan je de volgende dingen beter voorkomen:

  • Voorproeven wanneer je aan het koken bent.
  • Direct uit de koelkast eten.
  • Eten bewaren in de auto. Je bent geneigd om tijdens het autorijden toch wat te gaan eten als het binnen handbereik ligt.
  • Andere dingen doen wanneer je aan het eten bent.
  1. Houd jezelf niet voor de gek

‘’Ik heb een hele zware dag gehad, dus ik heb deze reep chocola wel verdiend’’. Als je wilt afvallen wil je die reep chocola eigenlijk laten liggen. Desalniettemin kom je weleens in de verleiding om die reep op te eten. Je hebt een zware dag gehad en gaat redenen bedenken om die reep chocola op de eten. Het is belangrijk om deze momenten goed te herkennen. Op deze manier weet je wanneer ze op kunnen treden en hoe je daar mee om moet gaan. Dit hoort natuurlijk ook allemaal bij een goede voorbereiding. Zoek je beloningen voor een zware dag ergens anders in, bij voorkeur in iets waar je ook daadwerkelijk van kan ontspannen.

  1. Blijf niet te lang hangen in de misstappen die je maakt

‘Ik heb toch al ongezond gegeten, dus vandaag maakt het allemaal niet meer uit wat ik eet’.  Een veelvoorkomende fout die mensen maken is dat ze denken dat het toch allemaal niet meer uitmaakt, omdat er toch al een misstap is begaan. Een misstap maken is menselijk. Het is alleen de kunst om daar niet te lang in te blijven hangen. Accepteer dat je een misstap heb gemaakt en probeer het zo snel mogelijk weer op te pakken.

  1. Verveling

Je zit thuis op de bank en je hebt vandaag niet zoveel te doen. De verveling slaat toe terwijl je op de bank zit. Verveling is vaak een moment dat je wat zwakker bent. Je gedachten zijn vaak bij datgene wat je mist. Voor iemand die bezig is met afvallen is dit een moment dat je sneller geneigd bent om terug te vallen in je oude eetgewoonten. Dit soort momenten moet je zien te voorkomen. ZOEK AFLEIDING! Ga bijvoorbeeld een stukje wandelen of fietsen om je gedachten vrij te maken. Tevens ben je ook nog eens in beweging. WIN/WIN!

  1. Rekening houden met anderen

‘Ik heb altijd koekjes in huis voor het geval dat er visite langs komt.’ Het probleem is alleen dat de koekjes vaak al op zijn voor dat er ook maar iemand op visite is gekomen. Je brengt jezelf in verleiding doordat je deze versnaperingen in huis haalt. Jij wilt graag je leefstijl veranderen, maak het jezelf dan niet onnodig moeilijk door te veel rekening te houden met anderen. We moeten tevens niet in ons hoofd halen dat gezond eten een straf is. Je kunt dus ook gezonde versnaperingen in huis halen voor het geval dat er visite komt.

 

Voeding is een heel complex onderwerp waar nog steeds veel over gediscussieerd wordt. Wat is nou gezond en wat is ongezond? Wordt bewust van wat je eet door bijvoorbeeld je voedingsinname bij te houden in een applicatie. Op deze manier creëer je voor jezelf een basis aan kennis ten aanzien van dit complexe onderwerp. Bewuster gaan eten helpt je goed op weg om gewicht te verliezen. Daarnaast is het natuurlijk ook belangrijk om in beweging te komen.

 

Heeft u vragen met betrekking tot dit onderwerp? mail ons!